Sofie A Wallin

➳ Projekt vardagsglädje
Vardagsglädje. 
Första gången jag hörde det ordet var från Vanja Wikström. Hennes uttryck värna vardagsglädjen fastnade i mig, det slog rot. Hon och Josefin Dahlberg är liksom epicentrum för detta begrepp. Detta enkla ord som nästan blivit en form av livvstil för vissa människor. Värna vardagsglädjen, hitta det lilla i vardagen som gör så man inte tillbringar alla sina dagar med att vänta in helgen. För vem vill leva bara 2 dagar av 7 varje vecka? 
 
Till vardags arbetar jag som projektledare på ett IT företag. Jag är gift, har två barn och ibland när under söndagar tittar tillbaka på veckan som gått så slår det mig att jag inte kommer ihåg vad jag gjort under veckan som gett mig vardagsglädje. Som gjort mig extra glad. 
Många känner säkert igen sig i att det är lätt att fastna i ekorrhjulet. Vakna, äta frukost, lämna på förskolan, jobba, hämta på förskolan, äta middag, natta barn och sedan titta på serier innan det är dags att gå och lägga sig för att sedan börja om igen. 
Jag vill inte sitta på söndagen och inte kunna skilja måndagen från onsdagen. Jag vill kunna sätta fingret på minst en sak varje dag som jag har gjort för mig. Gjort för att göra just den dagen lite roligare, lite härligare. 
 
Det behöver inte vara att varje dag ska vara den allra bästa dagen i mitt liv so far. 
Som Charlotte i Sex and The City uttrycke det, hon kände sig lycklig varje dag, inte hela dagen varje dag, men varje dag. Nu pratade hon om lycka i sin relation men jag tror att ni kan dra en liknelse till det jag pratar om :)
 
 
 
Jag har därför beslutat att starta detta projekt. Projekt vardagsglädje.
Kanske mest för mig själv men kan det inspirera andra så det en bonus! 
Jag ska lägga upp ett inlägg varje dag (en rejäl utmaning för en småbarnsmamma ska ni tro) där jag ska dela med mig av vad jag gjort för att värna vardagsglädjen just den dagen. Det kan vara allt från att lägga en ansiktsmask, måla naglarna, köpa tulpaner, le mot någon på gatan, umgås extra med människor jag tycker om. Högt och lågt. Bara jag känner just där och då att jag har gjort något som får mig att må bättre och trivas mer i min vardag. 
 
Vill ni vara med? Tagga era inlägg eller instagrambilder med #projektvardagsglädje så peppar vi varandra. 
Värna vardagsglädjen!
 
 
Clara

Åh, vad kul!! Lycka till!

Svar: Tack! :)
Sofie A Wallin

Ellen

Hittade hit från powerbabes-gruppen. Kul bloggidé! Lycka till med både bloggande och vardagsnjutet :)

Svar: Roligt att du hittade hit :) Tack <3
Sofie A Wallin

Josefin

Åh vilken bra idé! Jag brukar skriva "dagbok" varje kväll där jag bland annat skriver vad jag är tacksam för/vad som varit bra varje dag. Men jag tror ju faktiskt på att även dela med sig av det och sprida lite glädje, så kanske ska jag börja skriva i bloggen om det :)

(Körde ett liknande på Instagram (#100happydays) i höstas och hösten innan, men delvis är det svårt när man inte fotar varje dag/det är svårt att fota smågrejer som ändå gör en lycklig den dagen/det tar bort lite av grejen om man alltid ska behöva fota det som är bra och delvis kändes det som att jag spammade Instagram med bilder då, haha. Men på bloggen kan ju den som vill gå in och läsa! :D)

Svar: Hej! Roligt att du tittade in :) Det är precis så jag tänkte, att även om man inte gjort något konkret för vardagsglädjen den dagen så kanske man kan tänka tillbaka och hitta det lilla i dagen som ändå var bra! Som ändå påverkade till det bättre :)
Sofie A Wallin

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress